Pages

Monday, September 3, 2012

Adi rayu bantuan jalani rawatan

ne_08.1

JOHOR BAHRU - Dua tahun lalu, Muhammad Adi Alfam Benny, 14, merupakan kanak-kanak yang paling riang tatkala menyambut Hari Raya Aidilfitri….

Bapanya, Benny Karmilan, 36, berkata, anak ketiga daripada empat beradik yang manja dipanggil Adi itu akan bersama rakan-rakannya beraya dari rumah ke rumah.

Bekas pelajar Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Foon Yew 2 itu juga, ujarnya, merupakan pelajar yang aktif dalam sukan renang dan merupakan ketua pengakap sekolah.

Namun, keletah dan kegirangan itu lenyap sama sekali ketika Adi berusia 12 tahun apabila dia disahkan menghidap penyakit jarang ditemui di Malaysia, Subacute Sclerosing Panencephalitis (SSPE) iaitu sejenis penyakit yang menyerang susunan saraf pada otak.

"Kini dia tidak seperti dulu lagi kerana kesan daripada penyakit itu, doktor memberitahu, Adi kembali menjadi seperti bayi berusia tiga bulan yang perlu diberi makan, dipakaikan lampin dan dimandikan," kata Benny yang ditemui di rumahnya di sini.

Mengimbau kembali bagaimana anaknya yang fasih bertutur bahasa Cina itu mendapat penyakit itu, beliau memberitahu, Adi sebelum itu seringkali terjatuh ketika berjalan.

Malah katanya, ketika di meja makan, muka anaknya itu sering tersembam di atas pinggan.

"Mula-mula saya tidak ambil berat tetapi pada satu hari, Adi seolah-olah terkena sawan sehingga terpaksa dirawat di sebuah hospital kerajaan di sini.

"Dua hari selepas itu, Adi tak boleh berjalan, terlantar atas katil sebelum dia dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur," katanya sambil memberitahu, doktor yang merawat anaknya mengatakan Adi boleh bertahan hidup selama dua tahun sahaja.

Bagaimanapun, hasil bantuan seorang dermawan di ibu kota yang simpati dengan nasib keluarga itu, Adi kemudian dirujuk kepada seorang pakar di Klinik Hamid Arshad, Kuala Lumpur bagi mengikuti rawatan sel stem.

Sumber : kosmo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...