Pages

Friday, June 7, 2013

Misteri Di Sebalik Kota Batu Purba Nan Madol

nan-madol-12.img_assist_custom-600x450Legenda bandar hilang seperti Atlantis dan El Dorado sentiasa diceritakan di sepanjang zaman.

Tetapi di luar pantai Mikronesia terletak di sebuah bandar yang misteri dipanggil Nan Madol.
[Wilayah terletak di Kepulauan Pasifik, Northern Mariana, Caroline dan Marshall Islands di bawah pentadbiran Amerika Syarikat].

Nan Madol terletak di pantai timur Pohnpei, Micronesia, dan adalah unik di seluruh dunia kerana bagaimana ia dibina. Nan Madol merupakan sebuah kota/bandar yang meliputi 80 ekar, dan terdiri daripada kira-kira 90% buatan manusia di pulau-pulau. Nan Madol bermaksud "ruang di antara" [spaces between] dan mungkin bandar ini telah dinamakan kerana "ruang antara" pulau-pulau adalah satu rangkaian terusan [canal] sekitar pulau itu. Dalam peta di atas ini yang dikeluarkan oleh Holger Behr, anda boleh melihat bagaimana pulau ini terpisah daripada satu sama lain dengan sebuah terusan.

Pembinaan Benteng-Benteng
Nan Madol telah mengundang kekaguman ramai ahli-ahli arkeologi kerana pulau-pulau yang dibuat hampir keseluruhannya dengan dinding batu basalt yang 18 hingga 25 kaki tinggi dan kira-kira 17 kaki tebal. Basalt adalah batu yang terbentuk oleh lava gunung berapi. Tembok-tembok yang dibina secara berselang seli dengan tindanan kayu balak dalam corak berselang dan berpalang seperti yang kita lihat dalam gambar-gambar. Ruang dalaman di kota ini dipenuhi dengan runtuhan batu karang untuk membentuk ketinggian sebagai benteng jika air pasang.

Ahli arkeologi menganggarkan bahawa mencecah 250 juta tan kayu balak dan batuan basalt diperlukan untuk membina seluruh kota ini. Tetapi ahli-ahli arkeologi masih belum terjawab bagaimana tembok ini dibina dengan begitu tinggi dan bagaimana mengangkut kayu balak dan batu basalt yang berat. Malah, setiap log batu basalt boleh mencapai berat sehingga 50 tan.
Tiada kesan batu basalt dan pembalakan di sekitar kota Nan Madol ini.

Cerita Mitos Tempatan

Satu cerita dongeng tempatan kepada gergasi ke generasi yang disampaikan kepada penduduk yang tinggal di pulau ini yang mungkin mempunyai cara-cara fizikal untuk membawa kayu dan batuan berat untuk membina dinding. 

  1. Legenda tempatan menceritakan kisah dua adik-beradik bernama Olosopha dan Olosipha, yang menggunakan kuasa ajaib mereka untuk mengangkut kayu balak dari tanah yang jauh untuk membina benteng ini.
  2. Satu lagi kisah menceritakan seorang ahli silap mata seperti dua adik-beradik itu yang membuat balak terbang ke arah Nan Madol untuk membina benteng-benteng itu. Semua mitos tempatan memberitahu log basalt yang datang dari tempat yang jauh-jauh kerana tidak ada sumber lain batu basalt berhampiran di Nan Madol kecuali di lokasi di seberang pulau. Satu lagi teori ialah bahawa pembina mengangkut balak melalui rakit.

Walaupun terdapat rangka kota purba ditemui di bandar yang relatif lebih besar daripada Pohnpeians, berapa jumlah dinding batu basalt telah dibentuk masih kekal misteri kerana tidak terdapat sisa-sisa mesin awal yang boleh membantu pembina dinding ini.

Terowong Rahsia Menghubung Ke Pulau-Pulau Berdekatan

Satu lagi ciri yang menarik dan tidak dapat dijelaskan di Nan Madol adalah terowong bawah air yang menghubungkan pulau dengan pulau-pulau lain. Terowong sepatutnya menjadi laluan untuk melarikan diri bermula dari pusat bandar ke arah laut. Sudah tentu persoalan bagaimana mereka telah membina terowong itu masih tidak terjawab. Sehingga hari ini ahli arkeologi masih cuba untuk mencari terowong hujung-ke-akhir yang lengkap.

Menurut sejarah Pohnpeians, kota Nan Madol telah diduduki oleh satu barisan nenek moyang dipanggil puak Saudeleurs atau "tuan kawasan terdekat," yang mungkin mahu mempunyai bandar ekslusif sendiri untuk penduduk-penduduk tempatan. Raja-raja telah membentuk negeri Pohnpei di bawah satu sistem kerajaan.

Tapak perkuburan lama juga boleh ditemui di Nan Madol. Tapak bangunan segi empat telah dibina untuk menyimpan mayat puak Saudeleurs yang mati.

Mungkin puak Saudeleurs telah digulingkan oleh kumpulan puak lain yang dipanggil Nahnmwarki. Puak Nahnmwarki tidak tinggal lama di Nan Madol kerana mereka sukar untuk pengangkutan air tawar dan bekalan makanan dari luar bandar. Di sini, kita dapat melihat pintu masuk salah satu daripada lokasi kubur lama [gambar atas] di mana puak-puak Saudeleurs telah dikebumikan.

Ahli arkeologi Micronesian iaitu Rufino Mauricio menolak untuk memasukkan Kota Purba Nan Madol dalam senarai Tapak Warisan Dunia [UNESCO] kerana keturunan puak Nahnmwarki tidak mahu menyerahkan pemilikan daerah ini di bawah naungan negeri Pohnpei. 

Kota purba Nan Madol mungkin tidak sesui untuk tempat percutian yang terbaik dan tidak mempunyai tempat berkelah atau resort. Tetapi dengan aura misteri dan prasejarah anda mungkin berasa hairan bagaimana ianya dibina.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...