Pages

Monday, June 17, 2013

Siapa Pula Gadis Bergaun Merah Ini?

imageDI kala Turki sedang menjadi tumpuan dunia, masyarakat antarabangsa heboh memperkatakan tentang kemunculan seorang gadis bergaun merah…

Wajahnya tersebar luas di beberapa laman sosial dan media digital sehingga dilabelkan sebagai ‘Gadis bergaun merah, ikon protes’.
Paparan itu jelas menunjukkan gadis yang berada di sebuah taman bunga memakai gaun merah, sambil mengepit tas tangan berwarna putih.
Siapakah wanita itu dan apakah kehebatannya sehingga beliau digelar ikon protes?
Gelaran ikon protes itu diperoleh oleh wanita dikenali sebagai Ceyda Sungar selepas wajahnya dirakam lensa kamera apabila berdiri teguh ketika disembur dengan gas pemedih mata oleh anggota keselamatan bagi menyuraikan perhimpunan di Gezi Park.
‘Kekebalan’ wanita degil itu kemudiannya dipolitikkan kumpulan aktivis wanita bagi menunjukkan kepada dunia betapa kerajaan Turki kejam menggunakan kekerasan terhadap wanita dan peserta demonstrasi.
“Saya tidak mahu menjadi popular, apa yang saya perjuangkan adalah hak wanita yang sekian lama dinikmati. Mengapa kerajaan mahu mengubahnya sedangkan itu adalah hak kami,” katanya ketika dalam ditemu bual majalah Dailymail.
Penyebaran gambar itu juga mendorong sekumpulan wanita untuk kekal bersama golongan lelaki melakukan protes secara lebih agresif sungguhpun amaran keras telah dikeluarkan oleh Erdogan Khamis lalu.
Aksi ‘wanita berbaju merah’ itu juga dilihat sebagai usaha mencabar Erdogan yang ingin 'membersihkan' wanita daripada memakai pakaian mencolok mata berbanding usaha Ataturk yang selama ini membenarkan wanita menggunakan hak mereka untuk bebas berpakaian, bergaul antara lelaki dan wanita tanpa batas.
Usaha mengubah wanita bukan tertakluk kepada pemakaian sahaja, Erdogan juga berusaha membataskan pergaulan wanita dengan lelaki, mengenakan arahan memakai tudung di majlis tertentu dan mengharamkan pengguguran di Turki.
Kesemua perubahan itu wajar disokong kerana berlandaskan syariah Islam.
Selepas dua minggu, ribuan penunjuk perasaan terus berkumpul di Dataran Taksim dengan ratusan daripada mereka mendirikan khemah, berpesta seolah mahu mencabar anggota keselamatan dan kerajaan Turki.
Mereka juga merosakkan kemudahan awam dan hotel berhampiran dataran itu.
Khamis lalu, kumpulan aktivis menyangkal dakwaan Erdogan apabila pemimpin itu sedia melakukan pungutan suara untuk mencorak kembali Dataran Taksim.
Kumpulan aktivis berkata, mereka tidak dijemput untuk rundingan itu dan pungutan suara itu adalah pembohongan terang-terangan kerajaan.
Sehingga semalam , lima disahkan maut termasuk anggota polis manakala lebih 600 anggota keselamatan cedera dalam rempuhan nekad untuk meyuraikan lebih 5,000 penunjuk perasaan.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...