Pages

Monday, June 17, 2013

GEMPAR!!.Letupan Bom Kereta Di Bandar Selatan Iraq

201361693419343734_20Satu gelombang bom kereta di selatan Iraq telah membunuh 20 orang…

sebagai negara yang bergelut dengan kenaikan dalam keganasan dan kebuntuan politik yang berpanjangan, mencetuskan kebimbangan perang sektarian.
A totoal tujuh kenderaan rigged dengan bahan letupan pergi pada hari Ahad di lima bandar-bandar di selatan Baghdad, ibu negara, pada waktu pagi jam tergesa-gesa, meninggalkan 56 orang cedera dalam kawasan terutamanya Syiah Islam di Iraq.
Tidak ada kumpulan yang segera mengaku bertanggungjawab terhadap serangan itu, tetapi kumpulan Sunni dikaitkan dengan al-Qaeda kerap Syiah sasaran, yang mereka anggap sebagai murtad, dalam serangan yang diselaraskan.
Bom kereta meletup di Kut, Aziziyah, Mahmudiyah, Nasiriyah dan Basra, kata pegawai. Dalam Kut, ibukota wilayah Wasit terletak 160km di selatan Baghdad, sebuah bom kereta meletup di luar sebuah restoran di kawasan perindustrian penuh dengan garaj pembaikan kenderaan, membunuh tujuh orang dan mencederakan 15.
Satu lagi bom kereta di berdekatan Aziziyah, di pasaran utama di bandar dan berhampiran masjid Syiah itu, membunuh lima dan cedera 10. Letupan berkembar di bandar pelabuhan selatan Basra, Sementara itu, membunuh lima orang, termasuk seorang pakar pemusnah bom yang ingin meredakan salah sebuah kenderaan yang rigged.
Tiga yang lain telah terbunuh dalam pengeboman di Nasiriyah dan Mahmudiyah. Keganasan adalah yang terbaru dalam peningkatan mendadak dalam serangan di seluruh negara, dengan bulan lepas mencatatkan kematian tol tertinggi sejak tahun 2008, mencetuskan kebimbangan kembali kepada perang habis-habisan mazhab yang rosak Iraq pada 2006 dan 2007.
Terdapat tahap memuncak pergolakan sejak awal tahun ini, serentak dengan rasa tidak puas hati semakin meningkat di kalangan Sunni Arab minoriti yang tercetus dalam protes pada akhir Disember.
Penganalisis berkata kekurangan usaha oleh pihak berkuasa Syiah yang dipimpin untuk menangani punca demonstrasi telah memberikan kumpulan bersenjata api dan ruang untuk bergerak untuk menjalankan aktiviti-aktiviti mereka.
Duta PBB keluar ke Iraq Martin Kobler telah memberi amaran keganasan adalah "bersedia untuk meletup".

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...