Pages

Monday, May 20, 2013

Raha Moharrak muncul gadis pertama Arab Saudi tawan Everest

moharrak_2Kathmandu: Wanita Arab Saudi, Raha Moharrak, 25 mencatat sejarah tersendiri apabila menjadi wanita pertama negaranya…

tiba di puncak gunung tertinggi di dunia, Gunung Everest, kelmarin, kata seorang pegawai pelancongan.
Beliau tiba di puncak setinggi 8,848 meter awal pagi kelmarin bersama sekumpulan pendaki rakyat asing dan jurupandu Nepal.

Gembira dengan kejayaan

Beliau tiba di puncak bersama 12 anggota ekspedisi lain, kata seorang pegawai kementerian pelancongan Nepal, Syanendra Shrestha kepada AFP dari Everest Base Camp.
Kami berjaya menghubungi Raha, beliau amat letih dan sedang berehat, kata bapa wanita terbabit, Hassan Moharrak kepada AFP sambil menambah bahawa keluarganya amat gembira dengan pencapaian terbabit.
Sebelum ini Arab Saudi turut mencatat sejarah apabila dua atlit wanitanya buat pertama kali menyertai Sukan Olimpik London pada 2012.
Awal bulan ini kerajaan membenarkan beberapa pelajar perempuan di sekolah persendirian untuk menyertai sukan olahraga tetapi meminta sekolah memastikan gadis berkenaan mengenakan pakaian yang sopan dan bertudung ketika aktiviti sukan bagi bidang yang bersesuain.
Aktivis hak asasi, Human Right Watch, menyatakan Arab Saudi adalah satu-satunya negara di dunia yang masih lagi melarang pelajar wanita menyertai sukan di sekolah kerajaan.
Adalah sesuatu yang hebat bagi seorang wanita Arab Saudi mampu tiba di puncak Everest, kata pengarah inisiatif global Human Right Watch, Minky Worden, kepada AFP.
Kita tahu masih ada berjuta-juta wanita dan gadis di Arab Saudi yang dinafikan hak mereka untuk mendaki walaupun di gim dan menyertai sukan lain, termasuk di sekolah kerana ia adalah membabitkan dasar kerajaan. katanya.
Tabung kebajikan
Ekspedisi Everest Moharrak juga digelar sebagai Arab with Altitude bertujuan memungut dana bagi tabung kebajikan pendidikan di Nepal.
Dalam pada itu, beratus-ratus pendaki cuba mendaki kemuncak tertinggi di dunia itu dalam masa beberapa hari akan datang ketika keadaan cuaca dilaporkan baik.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...