Pages

Sunday, May 19, 2013

Duta Besar AS Pesan Kopi Hebohkan China

120367_dubes-as-untuk-china-memanggul-ransel-sendiri_300_225Foto Duta Besar AS untuk China yang membawa beg dan memesan kopinya sendiri di lapangan terbang kini menjadi perbincangan hangat di Negeri Tirai Bambu.

Menurut mereka, sikap bersahaja seperti itu kini sangatlah sulit ditemui di kalangan pejawat jawatan tinggi di China.

Dilapor dari bilikberita Associated Press pada Rabu 17 Ogos 2011, foto tersebut diambil oleh Zhao Hui Tang, yang saat itu sedang bersantai di gerai kopi Starbucks di sebuah lapangan internasional. Ia mengaku terkejut melihat Gary Locke — Duta Besar — berada di gerai kopi tersebut, terlihat bersahaja seperti bukan seorang duta.

Selepas mengambil foto, Tang memperkenalkan dirinya pada Locke, dan mengucapkan semoga sukses untuk lelaki yang dulunya adalah gabernor Washington DC itu.

Merasa terkejut kerana bertemu dengan Locke, Tang memposting foto tersebut ke situs jejaring sosial China yang mirip Twitter, Sina Weibo dan memperoleh ribuan komen positif.

“Sulit dipercaya hal seperti ini boleh terjadi di China,” kata Tang. “Bahkan pejawat jawatan rendah di China saja tidak mahu melakukan sendiri hal-hal semacam ini. Akan ada yang memesankan kopi atau membawakan beg mereka.”

Menurut Tang, Locke sempat terlihat menggunakan voucher untuk membayar kopi, namun ditolak oleh juruwang. Ia akhirnya membayar kopi tersebut menggunakan kad kredit. Dubes AS pertama yag berdarah China-AS tersebut memang dikenal suka melakukan semuanya sendiri.

Warga China mengaku kagum dengan sikap bersahaja yang ditunjukkan Locke kerana di negara mereka sendiri, para pejawat jawatan tinggi dikenal gila status dan manja, bahkan untuk yang tingkatannya tidak terlalu tinggi. “Rasanya sayang sekali China boleh membuat seperti ini,” tulis seorang komen di sebuah situs China.

Saking hebohnya foto Locke ini, surat khabar China Daily sampai memuatnya dalam sebuah editorial khusus yang diberi tajuk ‘Ransel dapat menimbulkan kesan yang baik.’ Surat khabar tersebut juga menulis, “Mungkin sudah waktunya bagi para pejawat jawatan tinggi China meniru sifat bersahaja Gary Locke.”

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...