Pages

Wednesday, September 19, 2012

50,000 penduduk guna air bukit


TANAH MERAH – Ketika kebanyakan penduduk di negara ini menikmati air bersih daripada paip, hampir 50,000 orang di sini dan Jeli masih menggunakan air bukit untuk keperluan harian mereka.....

Penduduk di kampung-kampung di kawasan terlibat terpaksa berharap kepada air takungan semula jadi dari bukit yang disalurkan melalui paip ke rumah mereka.
Tinjauan Kosmo! di Kampung Jakar di sini semalam mendapati bekalan air diperoleh daripada bukit yang terletak kira-kira 7 kilometer dari penempatan mereka.
Penghulu Kampung Jakar, Mohd. Hanapiah Jaafar, 57, berkata, mereka menubuhkan Jawatankuasa Air yang bertugas menyelenggara takungan air di atas bukit jika berlaku sebarang masalah seperti saluran tersumbat oleh pasir atau sampah sarap.
“Walaupun sudah sebati dengan air bukit, kami masih berharap mendapat bekalan air yang sempurna daripada Air Kelantan Sdn. Bhd. (AKSB) suatu hari nanti,” katanya di sini semalam.
Mohd. Hanapiah mendakwa, selain Kampung Jakar masalah itu turut dialami beberapa kampung berhampiran seperti Kampung Nibong, Kampung Lawang, Kampung Kelisa dan Kampung Chedok.
Seorang penduduk Kampung Jakar, Zah Omar, 43, memberitahu, bekalan air bukit tidak menentu dan ia bergantung kepada jarak rumah penduduk dari bukit.
“Biasanya semasa musim kemarau, air akan kering dan kalau musim hujan lebat pula air menjadi keruh,” katanya.
Seorang penduduk, Hamat Tuji, 46, mendakwa pihak AKSB telah memasang batang paip besi di kampung tersebut kira-kira dua tahun lalu tetapi sehingga kini tiada bekalan air disalurkan.
Sementara itu di Kampung Kalai, Jeli, penduduk berkata, air bukit yang digunakan tercemar ekoran aktiviti pembalakan di kawasan berkenaan.
Seorang penduduk, Othman Omar (gambar kecil), 41, berharap kerajaan negeri menghentikan aktiviti itu kerana ia akan menjejaskan bekalan air kepada 3,000 penduduk.
“Kami tidak memiliki sumber air bersih dan hanya mengharapkan air dari bukit dan ia disalurkan ke sekolah, klinik, masjid dan rumah penduduk
Sumber : kosmo

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...