Pages

Sunday, September 15, 2013

Kanak-Kanak Saksi Hukuman Pancung Di Syria

syria-2-565x362Tertarik pada artikel yang ditulis oleh Nick Enoch dengan tajuk “Beheaded in Front of Children, Assad’s Thugs Are Dragged to Their Doom and Butchered Like Animals in Some of The Most Brutal Scenes to Emerge from Syria’s Civil War”

Apa yang ingin di kongsikan di sini bukanlah mengenai konflik rumit yang sedang terjadi di negara itu pada masa kini, tetapi lebih menjurus kepada perbuatan atau imej ngeri yang dilihat oleh kanak-kanak di sana.

Foto-foto dengan imej beberapa lelaki yang dipercayai tali barut rejim Bashar Assad yang dipancung sambil disaksikan orang ramai termasuk kanak-kanak mungkin boleh membuatkan kita berfikir mengenai kesannya terhadap mereka.

Jika di Malaysia, mungkin ia dianggap amat kejam, tetapi di sana ia dilihat seperti sebuah ‘pesta’ keramaian biasa.

Berikut antara petikan kenyataan jurufoto tersebut:

“Saya melihat suatu senario yang amat kejam di mana ia bukanlah cara untuk memperlakukan seorang manusia. Pada saat ini, mereka tidak mampu untuk menahan perasaan, keinginan dan kemarahan mereka. Sangat mustahil untuk menghentikannya.

“Kejadian di Syria itu seolah-olah seperti Zaman Pertengahan, sesuatu yang anda baca dalam buku sejarah. Mereka sudah mencapai tahap di mana pembunuhan boleh dilaksanakan di hadapan beratus-ratus orang yang begitu teruja menyaksikannya.

Bagi penulis, kemarahan dan dendam bukanlah perkara yang patut ditonjolkan oleh orang dewasa kepada anak-anak.

Mahukah mereka melihat anak-anak ini membesar sebagai orang yang tidak berperasaan suatu hari nanti?

syria 1

 

syria 3syria 2

syria 4

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...