Pages

Saturday, May 4, 2013

Sekali naik Kapalterbang, 8 tahun mabuk udara

50R5Oy3GHLCatharine Bell yang terus menderita mabuk udara (Foto: Mirror)

BELLINGHAM -

Seorang perempuan bernama Catharine Bell mengalami mual-mual secara terus-menerus selama lapan tahun selepas dia melakukan penerbangan

Bell tidak boleh berhenti merasakan pusing dan mual setelah melakukan perjalanan ke Turki bersama anak-anaknya sejak lapan tahun silam.
"Rasanya saya seperti sedang berjalan di marshmallow raksasa. Terasa mual dan pusing kalau pergi naik pesawat, "kata Bell, seperti dikutip Mirror, Kamis (2/5/2013).
Bell telah didiagnosis menderita sindrom Mal de Débarquement yaitu yang biasa dikenal dengan gangguan neurologi kerana dicetuskan oleh perjalanan jauh. Cara menyembuhkan sindrom ini, Bell harus terus bergerak dan tidak boleh membiarkan tubuhnya diam.
"Saya berjalan bersama anjing saya lima kali sehari dan setiap malam saya sukar untuk tidur," kata wanita berusia 46 tahun ini.
Ahli sindrom Mal de Débarquement, Megan Arroll mengatakan bahawa keadaan seperti ini sangat mengganggu kehidupan sehari-hari dan sampai sekarang sindrom ini masih dalam tahap penelitian lebih lanjut.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...