Pages

Saturday, May 18, 2013

manusia yang tidak pernah tidur selama 30 tahun

7 (1)[1]Percaya kah anda kalau ada manusia yang selama tiga 30 tahun tidak boleh tidur malam.?..
Namanya Thai Ngoc atau disebut juga Hai Ngoc. DIa mengatakan tidak boleh tidur malam selama 30 tahun lebih sejak diserang demam pada tahun 1973.

“Saya tidak tahu entah insomnia atau apa, tapi saya tetap sihat dan boleh bekerja bercucuk tanam setiap hari seperti orang lain,” kata Ngoc.

Hal tersebut ceritakanjuga oleh ketua komuniti Que Trung, Que Son district, mengatakan, Dia  boleh mengangkat dua 50 kg karung beras berjalan sejauh 4 km pulang balik setiap hari.
Isterinya mengatakan, “Dulu, suami saya boleh tidur dengan baik, tapi sekarang, walau sekalipun dia minum minuman keras pun, dia tidak boleh tidur,” ujarnya. Ngoc telah berjumpa  doktor di Da Nang, menurut doktor, ada sedikit gangguan pada fungsi hatinya.
Setiap hari Ngoc bekerja di kebunnya,yang terletak di kaki gunung.DIa juga beternak ayam dan babi. ketika  malam, kerana tidak boleh tidur,ia menjaga kebunnya serta ternaknya, untuk mencegah kecurian. Kerana tidak boleh tidur juga, pernah selama tiga bulan setiap malam ia menggali kolam besar untuk memelihara ikan.
Ngoc sepanjang hari, boleh dikata 24 jam, matanya terbuka terus. hampir tidak istirahat. DIa memiliki enam anak, semuanya tinggal di rumah mereka di Que Trung.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...