Pages

Saturday, May 11, 2013

Makam Sahabat Nabi Di Bongkar Dan Di Ambil Jenazahnya Di Syria

MAKAM NABI SAHABAT_0SYRIA-Sebuah laporan dari televisyen Alalam melaporkan pada Khamis (2/5), puluhan orang yang tergabung dalam kumpulan-kumpulan pemberontak di Syria menggali makam

Hujr Ibn Adi (salah seorang sahabat Nabi Muhammad Saw dan Imam Ali bin Abi Thalib as) di didistrik Adra , berhampiran ibu kota Damsyik. Tidak hanya menggali, mereka pun membawa jenazahnya yang terlihat masih utuh ke tempat yang hingga kini masih tidak diketahui.
Tindakan tersebut mendapat kecaman keras dari pelbagai pihak. Beberapa jam selepas berita itu tersiar, para ulama dari berbagai mazhab langsung mengecam aksi dan perbuatan tidak bertamadun tersebut.
Menurut beberapa sumber, sekumpulan pemberontak memasuki komplek pemakaman dengan merosakkan pagar sekatan. Mereka yang sudah mempersiapkan alat penggalian lantas mengeruk tanah makam sahabat Nabi tersebut.
"Ketika mereka mendapatkan jasadnya, terlihat keadaannya masih utuh," ujar salah seorang saksi mata yang menolak disebutkan namanya.
Hujr Ibn Adi adalah salah satu sahabat dekat Nabi Muhammad Saw dan juga sahabat Imam Ali as. Ia memimpin pasukan Muslim untuk meraih kemenangan dalam beberapa pertempuran penting. Dalam sejarah Islam, Hujr dan anak-anaknya merupakan orang-orang yang ikhlas mengorbankan diri mereka demi keluarga Rasulullah Saw. Khalifah Umayyah yang bernama Muawiyah bin Abu Sufyan pada tahun 660 Masehi (51) lantas memerintahkan pembunuhan mereka yang dinanggap sebagai pemberontak

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...