Pages

Wednesday, April 3, 2013

Putri Duyung Legenda Atau Benar Wujud?

Kita seringkali mendengar banyak kisah putri duyung
baik pada dongeng ataupun kisah yang ada pada filem-filem. Sebetulnya apakah putri duyung tersebut? apakah sebuah legenda atau kenyataan? Kisah putri duyung di Jepun berasal dari legenda purba sekitar 1400 tahun lalu yang berasal dari kisah kepercayaan Shinto di bandar Fujinomiya dekat gunung Fuji. Menurut ilmiah putri duyung sering disalahtasirkan berasal dari haiwan-haiwan yang istimewa.

Haiwan istimewa yang disebut putri duyung itu dikenali sebagai dugong, manate dan lembu laut. Memang ketiga spesies tersebut mempunyai bentuk tubuh yang mirip dan masuk dalam golongan mamalia menyusui. Sebetulnya apa yang dimaksudkan dengan Dugong? Ini adalah jenis mamalia laut pemakan tumbuhan yang boleh ditemui di perairan cetek.

Dugong sendiri berwarna coklat kelabu dan mempunyai tubuh sepanjang 2.7 meter. Sedangkan manatee hidup di perairan Caribbean dan sepanjang pantai tenggara Amerika Selatan. Warnanya kelabu dengan ukuran panjang tubuh 4 meter. Lembu laut yang telah dikenalpasti pertama kali di tahun 1741 di dekat pulau commander di Laut Bering dengan ukuran tubuh boleh sepanjang 7 meter. Mungkin ketiga haiwan inilah yang dianggap sebagai putri duyung.

Namun sebenarnya wujud dari putri duyung itu sendiri bukan berupa perempuan cantik yang mempunyai ekor ikan. Menurut mitos Putri Duyung ini adalah ibu dari ratu Assyria, Semiramos. Ia adalah seorang dewi yang mencintai seorang gembala namun kemudian ia membunuhnya kerana cintanya ditolak. Merasa malu ia melompat ke dalam tasik dan berubah menjadi ikan. Dalam transformasi menebus malu itu ia berubah menjadi duyung.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...