Pages

Sunday, April 7, 2013

Di Iran,Hukuman Gantung Di Lakukan Di Khalayak Ramai

 

hukum gantung.jpg3Di dunia moden seperti sekarang ini undang-undang yang di pandang sebagai undang-undang kuno ini ternyata cukup berkesan

dalam menurunkan tindak jenayah di suatu negara. Hukum gantung ini di lakukan di Iran beberapa masa yang lalu, mangsanya adalah dua orang bersaudara abang dan adik suspek pembunuhan seorang hakim di negara tersebut.
Hukum gantung di Iran lazim di gunakan untuk melaksanakan banduan dengan kes-kes undang-undang tertentu. Hukuman ini cukup berkesan untuk menurunkan tindak jenayah di negara tersebut. Pada mulanya hukuman seperti ini dilakukan di depan awam namun sejak tahun 2008 Iran menerapkan peraturan baru agar hukuman seperti ini tidak dilakukan di depan awam. Namun demikian kadang masih juga di lakukan di depan umum seperti Gambar-Gambar di bawah ini.
Saya jadi ingat, misalnya di Malaysia dilakukan hukuman yang sama untuk kes-kes rasuah mungkin jenayah rasuah di negara kita ini akan menurun secara drastik, dan akan ada banyak wang negara yang terselamat. Bagaimana menurut anda ...??

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...