Pages

Friday, April 12, 2013

Anjing untuk Tingkatkan Ketrampilan Bicara Murid di Britain

article-2046005-0E41152900000578-356_634x390Untuk membantu meningkatkan keterampilan berbicara para muridnya,

sekolah dasar (sekolah rendah) Gawsworth di Cheshire, Britain, menggunakan sebuah metode khusus sekaligus unik, iaitu dengan menggunakan bantuan Hollie, yang tidak lain adalah seekor anjing Labrador.

Anjing hitam berusia sepuluh tahun ini mengunjungi sekolah tersebut sekali dalam seminggu pada tengah hari untuk duduk, diam, dan mendengarkan anak-anak membaca buku kesukaan mereka.

Projek ini merupakan sebahagian dari program yang dilancarkan oleh sebuah lembaga amal Haiwan peliharaan Sebagai Terapi (PAT), yang menyediakan haiwan untuk kunjungan terapi di sekolah-sekolah, hospital dan pusat perawatan.

“Penelitian telah menunjukkan bahawa ramai anak merasakan bahawa membacakan cerita adalah suatu pengalaman menakutkan, tetapi ketika membaca untuk anjing tekanan yang pada mereka hilang.” tutur guru besar sekolah, Pam Childs.

Murid Lucy Holland,9 tahun , berkata: “Aku mencintainya, dia benar-benar hebat. Saya ingin membaca untuknya.” tutur Lucy Holland (9), salah seorang murid.

Frances Gregory (50), ibu dua anak yang merupakan Majikan Hollie, mendengar kegiatan amal tersebut dan memutuskan bahawa itu adalah pekerjaan sempurna bagi Hollie.

“Saya berfikir ini merupakan pekerjaan yang sempurna untuknya (Hollie). Selain terlatih, ia juga lembut dan sangat mencintai anak-anak.” tutur instruktur renang dari Henbury ini.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...