Pages

Monday, June 3, 2013

6 Usahawan Wanita Arab Yang Cantik dan Berpengaruh

2013-06-02_235731 Ada beberapa Usahawan Wanita Arab yang masih muda, cantik,
dan punya pengaruh signifikan terhadap perkembangan dunia usaha Timur Tengah. Seperti dikutip dari Arabian Business,berikut ini para usahawan Wanita  Arab Yang Cantik dan Berpengaruh:

Zeina Tabari

Chief Corporate Affairs Officer Drake & scull
Urutan dalam senarai: 69
Kebangsaan: Emiriah Arab Bersatu Tidak ada yang boleh membayangkan, Zeina Tabari akan menjalankan perniagaan keluarga, kecuali dirinya sendiri. Wanita berumur 29 tahun ini awalnya ingin membuka kedai coklat begitu lulus jadi sarjana ekonomi, bukan sebagai perjawatan di Drake & scull, syarikat pembinaan yang dimiliki ayahnya, Khaldoun Tabari.Tiga bulan magang di syarikat ayahnya, ia langsung diangkat jadi pegawai tetap. Kerjayanya terus menanjak dan ia pun sampai pada jabatan chief corporate affairs officer di Drake & scull International (DSI). Ia pun memegang peran kunci di salah satu syarikat yang berkembang paling cepat di Dubai.


Wafa Al Rimi

CEO Creative Generation
Urutan dalam senarai: 57
Kebangsaan: Yaman Di tengah pergolakan yang melanda negaranya , seorang mahasiswa Yaman berumur 16 tahun, Al Rimi, bersama dengan sejumlah rakan-rakannya memutuskan untuk memulakan perniagaan sendiri yang ia beri nama Creative Generation. Perusahaannya ini mencipta panel solar yang boleh dihubungkan ke pelbagai peralatan rumah tangga. Hal ini menjadi sangat diperlukan masyarakat setempat, kerana saat pergolakan terjadi banyak gangguan kuasa yang berlaku di negaranya. Salah satu pelanggan setia syarikat Al Rimi adalah Hotel Movenpick. Kemahiran usahawan Al Rimi akhirnya diakui oleh Ratu Rania dari Jordan dalam sebuah pidato tahun ini. Dalam acara World Future Energy Summit, Ratu Rania sengaja menyempatkan diri untuk bertemu Al Rimi yang masih duduk di bangku sekolah ini.

Sheikha Hanadi bint Nasser Al Thani

Pesuruhjaya Amwal
Urutan dalam senarai: 40
Kebangsaan: Qatar Sheikha Hanadi binti Nasser Al Thani adalah satu dari sedikit perniagaan wanita yang berjaya di Qatar. Ia adalah pengasas sekaligus pesuruhjaya Amwal, CEO Al Waab City Real Estate development project dan Timbalan CEO Nasser Bin Khaled Al Thani & Sons Group. Sheikha Hanadi memulia kerjayanya sebagai pembantu pensyarah di Fakulti Ekonomi Universiti Qatar sebelum akhirnya mendirikan Qatar Ladies Investment Company (yang sekarang namanya jadi Amwal) di 2008.


Hind Seddiqi

http://images.detik.com/content/2013/05/24/68/143434_arab003.jpg

Vice president Ahmed Seddiqi and Sons
Urutan dalam senarai: 53
Kebangsaan: Emiriah Arab Bersatu Hind Seddiqi boleh dibilang idola para wanita pekerja di UAE. Ia salah satu yang mematahkan tradisi bahawa wanita di Arab tidak boleh bekerja dengan memulakan kerjaya di syarikat konglomerasi Ahmed Seddiqi & Sons. Wanita yang juga berperanan sebagai ibu di rumahnya ini merupakan anak dari Abdul Hamied Seddiqi. Ia adalah generasi ketiga dari keluarga kaya Seddiqi. Ia sering berkeliling ke berbagai negara di dunia sambil belajar seni pembuatan jam tangan mewah. Sarjana komunikasi massa Siswazah American University of Sharjah ini bekerja sambilan di agensi kehumasan supaya bisa mengasah kemampuan komunikasinya.

Maha Al Ghunaim

Pesuruhjaya Global Investment House
Urutan dalam senarai: 34
Kebangsaan: Kuwait Maha Al Ghunaim bagaikan seorang selebritis di dunia perbankan dan kewangan Arab. Ia mendirikan Global Investment House, salah satu syarikat pelaburan terbesar di Timur Tengah pada 1998. Saat mencatatkan saham Global Investment House di bursa London pada 2008 lalu, syarikat miliknya jadi syarikat pertama dari Kuwait yang boleh melantai di Bursa Inggeris. Sahamnya juga dicatatkan di bursa Kuwait, Dubai dan Bahrain. Al Ghunaim juga disenaraikan sebagai anggota dewan Universiti Kuwait, National Industries Group, dan Qatar Endowment Fund di Qatar Foundation.

Salma Hareb

CEO JAFZA
Urutan dalam senarai: 29
Kebangsaan: UAE Mantan juruteknik lab ini kuliah di jurusan Perniagaan Teknologi dan Maklumat (IT) sambil bekerja di Jabatan Kesihatan Dubai sebelum ia memutuskan ganti haluan kerjaya. Pada 1997, ia bekerja sebagai perancang di Jebel Ali Free Zone Authority (JAFZA), salah satu operator zon perdagangan bebas di Dubai. Waktu lama, kerjaya Salma Hareb langsung melesat dan di 2005 dipercayai untuk jabatan CEO. Ia pun menjadi wanita pertama yang memimpin zon perdagangan bebas Timur Tengah.

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...