Pages

Sunday, April 21, 2013

Nugget Belalang Jadi Snek di Indon

2013-04-19_205811Belalang kunyit sering dijadikan snek warga Gunungkidul berupa belalang goreng.Snek ini berprotein tinggi.

Kali ini seorang mahasiswa mengolahnya yang menjadi nugget yang  enak!
Pada keadaan basah, protein belalang boleh mencapai 40 peratus dan selepas kering dan digoreng meningkat menjadi 60 peratus. Kerana tingginya kandungan protein,, belalang boleh dijadikan alternatif sumber protein haiwan. Belalang kunyit biasanya hidup pada pokok jagung, pucuk pohon jati dan mengkudu.
Mahasiswa Fakulti Teknologi Pertanian (FTP) Universitas Gadjah Mada (UGM), Ridho Andika Putra, belalang diolah menjadi nugget. Nugget ini boleh digunakan oleh anak-anak hingga orang dewasa sebagai lauk mahupun snek.
"Belalang kami olah jadi nugget. Dari segi pembentangan sangat praktikal. Selama ini kalau kita melihat olahan belalang umumnya hanya digoreng dengan tekstur masih kasar," ungkap Ridho, di FTP UGM.
Ridho mengaku membuat produk belalang nugget merupakan usaha untuk meningkatkan nilai tambah dalam aspek bentuk dan cara penyajiannya. Produk olahan inipun diharapkan membantu memenuhi konsumsi protein masyarakat.
"Ini bentuk pembangunan kepelbagaian makanan tempatan yang tidak bergantung import. Sebagai sumber makanan yang kaya protein, nugget belalang diharapkan membantu pengambilan pemakanan untuk masyarakat miskin, kerana harganya yang berpatutan," katanya.
Proses pembuatan belalang nugget tidak terlalu rumit. Pertama, belalang dibersihkan dan dikukus setengah masak. Kemudian digiling kasar dan dicampur dengan tepung kandum yang telah diayakkan.Bahannya terdiri dari bawang putih, lada, garam dan serbuk perisa, tepung sagu, air, dan telur ayam.

Selanjutnya belalang halus dicampur dengan adunan rempah dan tepung, dikukus dalam loyang dan dikukus hingga masak selama 15 minit. Kemudian disejukkan dan dipotong-potong segi empat, disalut dengan putih telur dan tepung jagung."Setelah itu digoreng hingga kuning keemasan. Nugget belalang siap dimakan,

Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...